Jissen

Jissenissä eli taido-ottelussa sallittu osuma-alue iskuille on keskivartalo. Osumista päähän rangaistaan aina ja osumista vyötärön alapuolelle ei saa pisteitä ja voi saada myös rangaistuksia tai varoituksia iskujen kovuudesta ja toistuvuudesta riippuen. Ainoana poikkeuksena erilaisia pyyhkäisyjä, horjutuksia ja kaatoja jalkasaksien muodossa saa tehdä myös vyötäron alapuolelle. Taidossa ei käytetä mitään suojia ja kontaktin kovuus tulee aina olla sillä tasolla että toiselle ei aiheudu vammoja. Tekniikan puhtaus on aina tärkeämpää kuin  se miten kovaa tai monta kertaa vastustajaan osutaan.

Taido-ottelu eroaa monista suosituista kamppailulajeista siinä miten liikkuvaa se on. Ottelijat ovat jatkuvassa liikkeessä sekä kävellen, että mahdollisesti hyppien ja väistellen iskuja alas. Tämä on tärkeä osa taidon identiteettiä ja tekniikoista saa otteluissa pisteitä vain jos ne lähtevät suoraan liikkeestä.

Ottelualue jissenissä on 9×9 metriä ja otteluaika on kaksi minuuttia. Ottelu loppuu ennen täyttä aikaa, jos toinen ottelija saa aikaan ipponin (täydellinen suoritus) arvoisen osuman. Ipponia vastaa kaksi wazaria tai neljä yukoa, jotka ovat hyviä, mutta jollain tapaa kuitenkin puutteellisia osumia. Ottelussa on kaksi tuomaria, joista toinen on päätuomari.

Jos pisteet ovat lopussa tasan, voittajan ratkaisee varoitukset (tsui). Varoituksia voi saada esim. huonosta gamaesta (perusasento) tai unsokusta (liikkuminen), alueen rajan ylittämisestä tai väärästä kontaktista (esim. pääosuma). Jos kummallakaan ottelijalla ei ole varoituksia voidaan ottelulle antaa jatkoaikaa tai tuomarit voivat valita voittajan ottelijoiden aktiivisuuden ja tekniikoiden puhtauden perusteella (waza-no-tenkai).

Passiivisuudesta voi joutua niin sanottuun kenkaku-tilanteeseen eli kilpailija komennetaan alueen kulmaan, josta hänen on päästävä pois käyttäen määrättyä tekniikkaa. Tätä sääntöä ei kuitenkaan nykyään näe sovellettavan lähes koskaan.